Gustavo Monteiro
Gustavo Monteiro
Dança
Dance
Portugal
Portugal

Intérprete, coreógrafo e gestor/produtor cultural. Formou-se em dança na SEAD e estudou Gestão / Produção das Artes do Espectáculo no Fórum Dança. Como intérprete trabalhou com Compagnie Thor – Thierry Smits, Joclécio Azevedo, Tiago Rodrigues / Companhia Instável, Martin Nachbar, Michikazu Matsune, entre outros. Como coreógrafo, co-criou “Looking for the face I had before the world was made”, “Unsettling Green” e “Persona”. “Youtopia” e “Choro” foram as suas últimas criações. É o fundador e diretor artístico da ‘Sekoia – Artes Performativas”.

Performer, choreographer, and cultural manager/producer. He graduated in dance at SEAD and studied Management/Production of Performing Arts at Fórum Dança. As a performer, he worked with Compagnie Thor - Thierry Smits, Joclécio Azevedo, Tiago Rodrigues/Companhia Instável, Martin Nachbar, Michikazu Matsune, among others. As a choreographer, he co-created Looking for the face I had before the world was made, Unsettling Green, and Persona. Youtopia and Choro were his latest creations. He is the founder and artistic director of Sekoia - Performing Arts.

Laboratório:
Laboratory:
Espetáculo:
Show:
Projeto
Project

Um dos interesses de Gustavo enquanto criador é desenvolver dispositivos teatrais. Entende que o dispositivo teatral se assemelha a um jogo dado que ambos partilham características idênticas, como seja a existência de regras e objetivos, envolvem estimulação mental e física e são um sistema interativo onde são as pessoas (jogadores ou performers) que o ativam.

Também, os jogos como as artes são elementos universais em todas as culturas e estão presentes em todos os estratos sociais, carregam conhecimentos, memórias, histórias e ensinamentos, são momentos de expansão, liberdade, criatividade, fomentam o intercâmbio entre pessoas e culturas e contribuem para a coesão social e bem-estar.

Partindo destes traços partilhados e dos cruzamentos criativos, pretende reunir o maior número de jogos que se joga e que “se jogava!”, tanto praticados em ambientes artísticos e criativos como em ambientes sociais, para desenvolver um conjunto de materiais / dispositivos teatrais / jogos performáticos que farão parte da sua pesquisa coreográfica.

One of Gustavo's interests as a creator is to develop theatrical devices. He believes that a theatrical device is similar to a game, given that both share identical characteristics, such as the existence of rules and objectives, involve mental and physical stimulation, and are an interactive system where people (players or performers) are the ones who activate it.

Moreover, games, like art, are universal elements in all cultures and are present in all social strata. They carry knowledge, memories, stories, and teachings; they are moments of expansion, freedom, and creativity, foster exchange between people and cultures, and contribute to social cohesion and well-being. 

Starting from these shared traits and creative crossovers, Gustavo intends to gather the largest number of games that are played and that "used to be played!", both practiced in artistic and creative environments and in social settings, to develop a set of materials/theatrical devices/performative games that will be part of his choreographic research.